Karadeniz'i Raylı Yük Taşımacılığı Heyecanı Sardı
Karadeniz İş dünyasını, bölge ürünlerinin daha fazla pazara girmesinin önünü açacak ve milli ekonomiye her yıl milyonlarca dolar katkı sunması beklenen Samsun-Sarp arası yük taşımacılığı için planlanan demiryolu heyecanı sardı.
Karadeniz İş dünyasını Samsun-Sarp arasında yük taşımacılığı için yapılması planlanan tren yolu heyecanı sardı. Proje ile Karadenizli ihracatçı dünya ile rekabet edebilir konuma gelecek. Bölge ürünlerinin daha fazla pazara girmesinin önü açılacak ve milli ekonomiye de her yıl milyonlarca dolar katkı sunacak.
Asya, Avrupa ve Afrika arasında artan uluslararası yük taşımacılığından mümkün olan en yüksek payı almak isteyen Türkiye, yük taşımacılığında demiryolu payını 2053 yılına kadar yüzde 5’ten yüzde 22’ye çıkarmayı hedefi ile yatırımlarına ağırlık vermeye başladı.
Uluslararası ulaştırma koridorlarının kesişim noktasında bulunan Türkiye’nin lojistik bir merkez haline gelmesi için altyapıya olan yatırımlar artarken, Ulaştırma Bakanı Abdulkadir Uraloğlu’nun Samsun’dan Sarp'a oradan da Gürcistan'a bağlanacak demiryolu altyapısı için ön proje çalışmaları başlandığının açıklanması Karadeniz’de heyecan oluşturdu.
Bakan Uraloğlu’nun 300 kilometreye yakını tünel geçişlerinden olmak üzere yaklaşık 510 kilometre civarında olması beklendiğini ifade ettiği hat için Karadeniz İş dünyası temsilcilerinin görüşleri şöyle.
YATIRIMCILARI KARADENİZ’E ÇEKECEK PROJE
Ordu Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Adil Levent Karlıbel;
Sözü edilen Samsun sarp demir yolu projesi hem sahildeki bu yükü alacak hem de ulaşım kolaylığını değerlendirecek yatırımcıların bölgeye yönelmesine neden olacaktır. Bu demir yolu projesi iç bölgelerde yer alan ilçelerin ve hatta arka plandaki Tokat Sivas ve Gümüşhane ‘nin de Sanayi ve ticaret olarak canlanmasına katkı sağlayacaktır. Yeni tamamlanan Karadeniz Akdeniz Otoyolunun Ordu’dan başlaması ile Ortadoğu ve Akdeniz hattını Kuzey ülkelerine bağlayan bir lojistik merkez haline dönüşme şansımız var. Bu ulaşım ağının Samsun Sarp demiryolu ile de beslenmesi durumunda hem ordu topraklarında üretilen ürünlerin hem de hammaddelerin demir yolu ile batı ülkelerine, otoyol ile de Orta Doğu’ya pazarlanmasında büyük kolaylıklar ortaya çıkacaktır. Mevcut lojistik ağının Samsun Sarp demiryolu ile desteklenmesi durumunda eğer biz de doğru alanlara ihtisas organize Sanayiler, ticaret merkezleri ve turizm yatırımları için altyapıyı planlarsak Ordu başka bir statü ile taçlanacaktır. Benim çekincem Çin tarafından gündeme getirilen “orta koridor projesinin” Gürcistan tarafında Soçi’de bir limanla Karadeniz’e açılması ve diğer taraftan Anadolu’nun tam ortasından İzmir’e çıkması hedefi nedeniyle Samsun Sarp projesinin gecikmesidir.”
BÖLGE KALKINMASI İÇİN ÖNEM ARZ EDİYOR
Giresun Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Hasan Çakırmelikoğlu
Bölgenin ihtiyaçlarına cevap verebilmesi ve ekonomik ulaşım ağı olan denizyolunun gelişebilmesi adına, Giresun Limanı başta olmak üzere bölge limanları ile entegreli denize paralel bir demiryoluna ihtiyaç vardır. Samsun’a kadar gelen demiryolunun öncelikle Sarp sınır kapısına, ardından komşu ülkelere bağlanması bölge gelişimi adına yararlı bir adım olacaktır. Karadeniz havzasının jeopolitik konumu dikkate alınarak planlanan proje, limanlarımızın aktif konuma dönüşmesi ve bölgenin kalkınması açısından önem arz etmektedir.
Bölgemizin Orta Asya ve Orta Doğu’ya olan mesafesi ticari açıdan avantaj teşkil etmektedir. Son dönemde İran ile kurulan ticari diyaloglar, Orta Asya ile bağlantıların güçlendirilmesi ülkemiz adına önemlidir. Yıllık 500 milyar doları aşan ticari potansiyeli ile İran ve Orta Asya pazarı, ülkemiz ve bölgemizin ekonomik olarak kalkınması için stratejik öneme sahiptir. Fakat, bölgemizde karayolu dışında kullanışlı bir ulaşım ağı olmayışı İran ve Orta Asya ticaretinden istenen düzeyde faydalanamayışımızın gerekçesidir. Limanlarımız ile bağlantılı bir demiryolu ağının faaliyete geçmesi hem bölgenin ihtiyaçlarına cevap verecek, hem de pazara ulaşımda kolaylık sağlayabileceği gibi, gerek ilimiz ekonomisine gerekse ülke ekonomisine ciddi katkı sunacaktır.
Bugün uluslararası lojistikte önemli bir nokta olan Karadeniz Limanlarının mutlak demiryolu ile desteklenmesi, Samsun lojistik bölge gibi lokal ağların oluşturulmasında öncelikli aşamadır. Dolayısıyla Samsun-Sarp demiryolu sadece Samsun, Ordu, Giresun, Trabzon, Rize ve Artvin’in avantajına olmadığı gibi ülkemizin uzun vade de uluslararası ticaretin yönlendirilmesinde merkez konumuna dönüşmesine katkı sağlayacaktır.”
BU KONUYU GÜNDEMDE TUTACAĞIZ
Samsun Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Salih Zeki Murzioğlu, “Karadeniz Bölgesi’nde karayolu ve havayolu ulaşım aksında bir sıkıntı yok. Tek eksik olan demiryolu ağı. Ulaştırma ve Altyapı Bakanımız Sayın Abdulkadir Uraloğlu’nun bu bağlamda dile getirdiği Samsun-Trabzon-Sarp hızlı tren projesinin gündeme alındığı yönündeki açıklamalarını çok değerli ve kıymetli buluyoruz. Bu proje bir hayalle başladı ve şu anda hedefe konuldu. Tabi çok kolay bir proje değil. Ama böylesi önemli bir projenin Karadeniz Bölgesi'nin ekonomik ve sosyal gelişimine büyük katkı sağlayacağı kesin. Geçtiğimiz günlerde yaptığımız Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Doğu Karadeniz Bölgesi Odalar ve Borsalar Müşterek Toplantısı’nda da bu proje gündemimize geldi. Değerli başkanlarımızla projeyi enine boyuna tartıştık. Toplantımızda Samsun-Sarp Otobanının, Samsun-Sarp Demiryolu projesiyle eş zamanlı yürütülmesi yönünde ortak bir karar alındı. Ayrıca, Doğu Karadeniz’in orta koridora bağlanması için hazırlıklar yapılması ve Samsun–Sarp Otobanı ve demiryolunu dikey bağlantılarla güneye bağlanması yönünde de çalışmalar yapılma adına müşterek toplantımızda kararlar alındı. Biz de bu konuyu oda ve borsa başkanları olarak sık sık gündemimizde tutacağız. İnşallah bir an önce projeye başlanır”
KARADENİZ BÜYÜK BİR ULUSLARARASI TİCARETE SAHNE OLACAK
Trabzon Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Erkut Çelebi:
Trabzon –Erzincan ve Samsun-Sarp Demiryolu Projeleri Trabzon Ticaret ve Sanayi Odası’nın Doğu Karadeniz Bölgesi’nin ve Türkiye’nin uluslararası ulaşım ve transit yük taşımacılığında uzun yıllardan beri desteklemekte olduğu iki projedir:
Ulaştırma ve Altyapı Bakanımız Abdulkadir Uraloğlu Samsun- Sarp Demiryolu Projesinin öncelikleri olduğunu bu yıl içerisinde birkaç defa açıklamıştır. Samsun’dan Sarp’a kadar sahilden demiryolu projesi üzerinde çalıştıklarını ifade etmiştir. Erzincan – Trabzon Demiryolu Projesinin de gündemlerinde olduğunu ancak önceliklerini sahilden gidecek olan demiryolu projesine verdiklerini vurgulamıştır.
Projenin Trabzon ayağında elbette ki en büyük beklentimiz Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımızın da ifade ettiği gibi bölgenin demiryoluna bir an evvel kavuşturulmasıdır. Demiryolunun yolcu taşımacılığı yanında önceliklerinden biri de yük taşımacılığı olmalıdır.
Cumhuriyetin kurulduğu yıllardan beri gündeme gelen Karadeniz Bölgesinin Demiryolu bağlantısının gerçekleştirilmesi hem bölge hem ülkemizin yanı sıra uluslararası bir coğrafyada da ses getirecek bir lojistik altyapıdır. Çünkü; Türkiye’nin ihracatı başta olmak üzere Avrupa, Kafkasya ve Orta Asya ülkelerinin hemen hemen hepsinin büyük menfaati bulunan Karadeniz Bölgesinden demiryolu bağlantısı büyük avantaj sunmaktadır. Karayolu üzerinden transit taşımacılık fonksiyonunu üstlenebilecek kesintisiz yüksek standartlarda Samsun -Sarp Demiryolu Projesi yapılması elzemdir.
Neden mi ?
Türkiye’nin Kafkaslara çıkış yolu olan uluslararası Karadeniz Sahil Yolu Projesi 1990’lı yıllarda öncelikle kesintisiz duble otoyol olarak planlanmıştır. Ancak zamanın bütçe yetersizlikleri nedeniyle bölünmüş yol olarak uygulanmış ve 2006 yılında hizmete açılmıştır.
Karadeniz Sahil Yolu, açılışının üzerinden 20 yıl geçmeden yetersiz kaldı. Avrupa’nın ve Türkiye’nin Kafkaslara ve Orta Asya ülkelerine karşılıklı olarak karayolu transit yük taşımacılığının artması, bölünmüş bir yol olan Karadeniz Sahil Yolunun bu trafiği kaldıramamasına neden olmuştur. Ayrıca, uluslararası yük trafiğine Karadeniz bölgesinde bulunan illerin ulaşım hareketinin de eklenmesiyle yoğunluk daha da artmıştır.
EKONOMİDE CİDDİ CANLANMA SAĞLAYACAK
Bölünmüş yol olan Karadeniz Sahil Yolu’nun projelendirilmesi sırasında güzergâh üzerinde bulunan illerin çevre yolları bağlantılarının sağlanamaması da büyük bir handikap olarak ortaya çıkmıştır.
Türkiye’nin Orta Asya’ya bağlantı sağladığı Sarp Sınır Kapısı bir günde 500 ila 750 transit tır aracı geçişine hizmet vermektedir. Karadeniz Sahil Yolu’nda giderek artan yük trafiğinin gelecekte karşılanabilmesi için Samsun-Sarp Demiryolu Projesine ihtiyaç vardır. Ayrıca Samsun-Sarp Otoyolu’nun da demiryoluyla entegre biçimde gerekli olduğunu düşünüyoruz.
Samsun Sarp Demiryolunun tamamlanması ile büyük bir uluslararası ticarete sahne olacak olan Trabzon ve Karadeniz Bölgesi’nde öncelikli olarak ekonomide ciddi bir canlanma beklenilmektedir.
Samsun-Sarp Demir Yolu Projesinin Karadeniz Bölgesini boydan boya kat ederek komşu Gürcistan demiryolları ağına bağlanması büyük bir avantajdır. Bunun yanı sıra dikey hatta yanı Güney ile bağlantı sağlayacak olan Trabzon – Erzincan Demiryolu Projesi ile Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Projesiyle de entegre edilmelidir.
Samsun-Sarp Demiryolu Projesi, bölgenin güçlü limanları, lojistik merkezleri, organize sanayi bölgeleri ve en önemlisi Trabzon Endüstri Bölgesi Yatırım Adası ile giriş- çıkış bağlantıları yapılmalıdır. Türkiye’nin en büyük yeni nesil katma değerli ürünlerin üretim üslerinden biri olan Trabzon Endüstri Bölgesi Yatırım Adası ile Samsun -Sarp Demiryolu Projesi’nin bağlantılı durumu Türkiye’yi uluslararası büyük yatırımcıların Avrasya pazarındaki merkezine dönüştürecek değerdedir.