KÖMÜRHAN KÖPRÜSÜ DÜNYA’NIN EN İYİSİ
Elazığ ile Malatya illeri arasındaki doğal sınırda yer alan Kömürhan Köprüsü, Uluslararası Yol Federasyonu tarafından en iyi proje seçildi.
Uluslararası Yol Federasyonu (IRF) tarafından 2024 Küresel Yol Başarı Ödülleri kapsamında; Kömürhan Köprüsü, Gergin Eğik Askılı ve Ters-Y tipi özelliği ile yapım metodolojisi kategorisinde en iyi proje seçildi. Başarı Ödülleri 12 Aralık 2024 tarihinde Amerika Birleşik Devletleri Orlando’da yapılacak törenle takdim edilecek.
Tamamen Türk mühendisleri ve işçilerinin alın teriyle inşa edilen Kömürhan Köprüsü ülkenin gurur kaynaklarından biri oldu. Gergin eğik askılı köprünün orta açıklığı 25 adet çelik segmentten oluşuyor. 42 adet de kablo imalatı gerçekleştirildi. Ters-Y tipi kule olarak hayata geçen Kömürhan Köprüsü, 168,5 metrelik tek pilon ve 380 metrelik orta açıklığı ile dünya literatüründe 4. sırada. Ayrıca, köprü inşasında kullanılan 7 bin ton çelik, Paris'in simgesi olan Eyfel Kulesi’nde kullanılan çelik miktarına eşdeğer.
Her yıl düzenlenen IRF Küresel Yol Başarı Ödülleri kapsamında Kömürhan Köprüsü Gergin Eğik Askılı ve Ters-Y tipi özelliği ile yapım metodolojisi kategorisinde en iyi proje seçilerek ödüle layık görüldü. Elazığ ile Malatya illeri arasındaki doğal sınırda yer alan Kömürhan Köprüsü, sadece bölge ulaşımını kolaylaştırmakla kalmayarak aynı zamanda bir mühendislik eseri oldu.
660 metre uzunluğundaki köprü taşıt trafiğine karşılıklı yönde ikişer şeritli olarak hizmet veriyor. Gergin eğik askılı ve Ters-Y tipi kule olarak tasarlanan köprü; aynı zamandan 168,5 metrelik tek pilon ve 380 metrelik orta açıklığı ile dünya literatüründe ise 4. sırada yer alıyor. Gergin eğik askılı projelendirilen köprünün orta açıklığı 25 adet çelik segmentten oluşuyor ve köprüde 42 adet de kablo imalatı gerçekleştirildi.
Eyfel Kulesi Kadar Çelik Kullanıldı
Ayrıca, köprünün inşasında kullanılan 7 bin ton çeliğin, Paris'in simgesi olan Eyfel Kulesi’nde kullanılan çelik miktarına eşdeğer. Çelik imalatlarının montajı için yapılan kaynak işlemleri yaklaşık 450 kilometre uzunluğunda; çelik segmentlerin kule bağlantısını sağlayan kablo uzunluğu ise tam 853 kilometre.
Yüzde yüz yerli kaynak kullanıldı
Kömürhan Köprüsü ve Tüneli’nin yapımı, tasarımı ve kontrolünde yüzde 100 yerli ve milli kaynaklar kullanıldı. Tamamen Türk mühendisleri ve işçilerinin alın teriyle inşa edilen Kömürhan Köprüsü gurur kaynağı olarak ülkemizin mühendislikte ulaştığı zirveyi ve milli kaynaklarımızın gücünü de gözler önüne serdi. IRF 2024 Küresel Yol Başarı Ödülleri 12 Aralık 2024 tarihinde Amerika Birleşik Devletleri Orlando’da yapılacak törenle takdim edilecek.
Köprü enerjisini güneşten alacak
Hızlı ve güvenli trafik akışı ile önemli turizm ve ticaret merkezlerine ulaşımda kolaylık sağlayan Kömürhan Köprüsü ve Tüneli ile zamandan 62 milyon lira, akaryakıttan 38 milyon lira olmak üzere her yıl toplam 100 milyon lira tasarruf edilecek. Köprünün kapsamını daha da üst seviyeye çıkarmak adına 5 Nisan 2024 tarihinde yapımına başlanan Kömürhan Güneş Enerjisi Santrali’nin kurulumunu tamamlandı ve buradan enerji elde edilmeye başlandı. 20 dönümlük arazi üzerine kurulan santral ile yıllık toplam 6 milyon liradan fazla tasarruf sağlanacak.